Afbeelding
Beweeg mee met je tv cover

Beweeg mee met je tv

Gelukkig gezond

Niemand is dol op tv-reclame. CM heeft speciale spotjes gemaakt – beweegspotjes genoemd – om te serveren tijdens reclameblokken en zo de kijkers meer aan het bewegen te krijgen. Het zijn gemakkelijke oefeningen van één minuut waaraan iedereen kan deelnemen. Ook bij deze reclameblokken kan men gewoon rechtstaan en eigen bewegingsoefeningen uitvoeren, maar wat is nu precies de kracht van een minuut beweging voor de tv? De meeste professionele gezondheidswerkers zien alvast een vijftal voordelen.

# Het is gezond

Als je tv kijkt, zit je lange tijd stil. Je spieren vallen in slaap en je vetverbranding vertraagt. Lang stilzitten kan gaandeweg tot rug- en nekklachten leiden. Schud daarom regelmatig je lichaam weer wakker, je stofwisseling en bloedsomloop hebben er deugd van. Een reclameblok op tv komt daarvoor als geroepen.

# Het vergt weinig moeite

Je hoeft geen sportkledij, abonnement of materiaal te kopen! Je salontafel opzijschuiven is al genoeg. Het zijn gemakkelijke oefeningen. Je bent sneller geneigd te bewegen als je gelooft dat je het aankunt.

# Je houdt het makkelijker vol

We hebben het moeilijk om onze gewoontes te doorbreken. Bovendien kun je best stap voor stap meer bewegen. Deze korte bewegingen zijn dat kleine duwtje in de rug, waardoor je zin krijgt in méér. Zo ben je niet meer geneigd het op te geven, maar wel verder te doen.

# Je doet het samen

Bewegen is altijd leuker als je het samen doet, tv-kijken doe je meestal samen met je partner, je gezin, of met vrienden. Daag elkaar uit en motiveer elkaar: “Wie niet meedoet, vult de vaatwasser!” Het sociale contact is een belangrijk aspect bij sport en beweging.

# Je kijkt minder tv

Het zou natuurlijk fijn zijn als mensen de smaak te pakken hebben door bijvoorbeeld die specifieke CM-tv-spots, want beweging heeft ook een groot effect op het mentale welzijn. Het verfrist de geest. Wie weet zet je de tv gewoon uit om een wandeling te maken in je buurt. Je voelt je mentaal fitter en je hebt een betere nachtrust op de koop toe.

Conclusie

Die 1 minuut trainingsreclame, of gewoon 1 minuut eigen bewegingsoefeningen, bereikt mensen net op een moment dat ze wat beweging kunnen gebruiken. Met dergelijke tv-campagnes moet het trouwens niet eindigen. In deze ideeën zit nog een schat aan inspiratie om nieuwe, gelijkaardige projecten te ontwikkelen.

dr. pharm. Paul Nijs