Afbeelding
AWV

Ondertunneling Boomsesteenweg (A12) goedgekeurd

Gewikt en gewogen

AARTSELAAR-WILRIJK - Ook al is het nog wachten tot 2030, maar het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft alvast goedkeuring gekregen om de vijf gevaarlijkste kruispunten op de A12 en de N177 opnieuw in te richten. Er komen drie korte tunnels onder de Boomsesteenweg om de verkeersveiligheid te bevorderen.

Twintig jaar geleden beloofde toenmalig minister-president Kris Peeters dat hij werk zou maken van een ondertunneling (zoals in Boom) van de Boomsesteenweg. Eindelijk werd besloten werk te maken van deze plannen in … 2030.

Wat zal er veranderen?

Officieel is de A12 een Vlaamse hoofdweg, maar die is nog niet overal op die manier ingericht. Lokale wegen mogen niet meer rechtstreeks op de A2 aansluiten, zodat die haar functie als Vlaamse hoofdweg kan vervullen. Om aan alle doelstellingen te voldoen zijn ingrijpende en verregaande aanpassingen van de bestaande kruispunten en infrastructuur nodig. 

Vijf kruispunten op de A12 hebben een slechte reputatie. Het zijn erg drukke en onoverzichtelijke locaties waar dagelijks files staan en geregeld zware ongevallen gebeuren. 

Betrokken kruispunten

  • Bist - Langlaarsteenweg
  • Vluchtenburgstraat - Leugstraat
  • Helststraat - Guido Gezellestraat
  • Cleydaellaan - Kontichsesteenweg
  • Terbekehofdreef - Atomiumlaan

Ter hoogte van de Terbekehofdreef en de Atomiumlaan en onder de kruispunten Cleydaellaan-Kontichsesteenweg en Bist-Langlaarsteenweg worden korte tunnels gepland. Het is de bedoeling dat elke weggebruiker na deze ingreep zonder gevaar de straat zal kunnen oversteken. Daarnaast komen op de N177 aan beide zijden van de weg fietspaden in de twee rijrichtingen en een aparte busstrook. 

Agentschap Wegen en Verkeer start deze zomer met het opmaken van het voorontwerp. Op de illustraties hierbij kan je zien wat de gevolgen zullen zijn. Opmerkelijk is dat op de bovenkant van de ondertunneling ook groen gepland is.

Beelden: © AWV

Freddy Michiels

Afbeelding