Afbeelding

Globetrotter Gust - Rotterdam verder ontdekt

Globetrotter Gust

Voor corona bezochten we Rotterdam al met aandacht voor de naoorlogse architectuur en het maritieme verleden met onder meer de Holland-Amerika Line. Maritiem lag er echter nog wat op ons pad en nu, met de COVID-19-periode achter de rug, was een nieuw bezoek niet meer dan normaal.

Waarom niet beginnen met een icoon uit Rotterdam: Euromast. Panoramabeelden zijn altijd een streling voor het oog. Je krijgt volop een overzicht, ontdekt nieuwigheden en de fascinatie van een stad in beweging spreekt altijd tot de verbeelding.

Euromast
Euromast is een restant van de Floriade 1960. De uitkijktoren lijkt op de mast van een schip, vandaar de naam. Het restaurant op 96 meter boven de grond heeft dan weer de vorm van het kraaiennest, een onderdeel van de mast bij oude schepen. In 1970 kwam er een opbouw bij en zo is de toren ongeveer 185 meter. Rond deze opbouw kwam er een ringvormige glaslift.

De panorama’s die je ziet, zijn verrukkelijk. Men noemt het de Euroscoop en je bekijkt Rotterdam in 360°. Pas echter op: bij slecht weer met vooral veel wind wordt deze lift buiten werking gesteld. De buitenzichtplatformen juist boven het restaurant bieden ook steeds een mooi uitzicht. Je ziet de Maastunnel en het scheepverkeer op de Nieuwe Maas. Het voortdurend over en weer varen van de gele watertaxi’s van Rotterdam is ook leuk om te zien. In de verte zie je de SS Rotterdam, een van de bekendste naoorlogse Nederlandse passagiersschepen van de Holland-Amerika Lijn. Het schip voer jarenlang als trans-Atlantische lijnvaart en cruiseschip. Tegenwoordig is het schip open voor het publiek en zijn er rondleidingen. Je kan er ook overnachten en dineren. De uitkijkplatforms zijn op 100 en 112 meter hoogte. Culinair is het restaurant ook van prima kwaliteit. Je kan er ontbijten en zelfs de ‘highest’ tea gebruiken. De begane grond heeft nog een koffiehoekje en een giftshop. De Euromast kent ook veel miniatuurversies. Een ervan is niet zo veraf, in Madurodam bij Den Haag. Met tram 8 geraak je tot vlak bij de Euromast, een lijn die ook het centrale station aandoet.

Rotterdam heeft alles te danken aan het water, net als Antwerpen
De enorme invloed van de maritieme wereld op het dagelijkse leven van de Rotterdammer ontdek je in het Maritiem Museum. Het museum ging in fusie rond 2014 met het havenmuseum en vormt nu in feite de verbinding tussen het stadscentrum en de haven. Je maakt een reis door het maritieme heden en verleden in eigentijdse tentoonstellingen voor grote en kleine avonturiers. Het museum heeft een deel vaste tentoonstellingen en een deel wisselende. Vast is bv. de ‘Offshore Experience’: een uitdagende zoektocht naar energie op zee. Doe een geel hesje aan en zet een dito helm op en begeef je naar een boorplatform of waan je in open zee of zelfs 3 km onder water. Olie, gas en wind hebben geen geheimen meer voor jou na deze tocht. Interactief ervaar je hoe duikers, windmolenspecialisten en helikopterpiloten hun spectaculaire werk in gevecht met de elementen weten te klaren. Begeleid bv. een helikopter veilig naar een boorplatform of probeer containers aan boord van een bewegend schip te krijgen. De Experience is vlot voor kinderen vanaf 8+. Voor de allerkleinsten is er Professor Plons, al aan zijn vierde versie toe, een kinder-doetentoonstelling met spelenderwijs ook veel interactief werk.

Havenstad
Op de bestemming Havenstad zie je hoe de stad gevormd is door water, haven, arbeid en handel. Je reist naar het verleden, het heden en de toekomst. Je volgt de metrolijn doorheen de haven en 8 stations geven je de verhalen van de havenstad: een reis van 42 km vanaf het centrum door de havens tot bij de zee. Vele dorpjes verdwenen door de aanleg van de haven, maar de groene enclave rond Pernis Nieuwe Maas bestaat nog en heeft een eigen identiteit met ongeveer 5000 inwoners.

Leuvehaven
Buiten bij de Leuvehaven zie je een opeenvolging van historische schepen. In de werkplaatsen zijn er doorlopend demonstraties van maritieme ambachten. Met je toegangskaart kan je ook meerdere schepen bezoeken. Een havenicoon, ook voor Antwerpenaars, is de Stadsgraanzuiger 19 die dateert van juni 1927 en uit de Antwerpse haven komt. Het is de enige nog overgebleven drijvende graanzuiger in zijn soort in Europa. De machines worden weer opgelapt in heel goede staat. Binnenkort start de renovatie van de schipperswoning en de bemanningsvertrekken op deze graanzuiger. In Port Pavilion is er het haveninformatiecentrum. De waterbus heeft ook een aanlegsteiger hier en in het museum is er een grote museumshop. Ten slotte kan je voor een drankje en een hapje nog terecht in ‘Het Lage Licht’, het museumcafé. Verschillende tramlijnen en Metrostation Beurs zijn in de buurt.

Mariniersmuseum en Waterbus
Het Mariniersmuseum kan je ook niet voorbijgaan als je aan ‘Maritiem Rotterdam’ denkt, gelegen bij de Wijnhaven, op 5 minuten van station Rotterdam Blaak (remember Monopoly!) met meerdere tramlijnen. Maak kennis met het Korps Mariniers, een elite-eenheid sinds 1665, een museum over de wereld van de mariniers en de mariniers in de wereld.
Helaas was het museum tijdens ons bezoek gesloten voor een grondige renovatie, dus terugkomen is een must!
Dan gaan we zeker ook terug voor het vervoer over water. De Waterbus, Antwerpen ging hier trouwens de mosterd halen, kwam er al in 1999 met een vaste verbinding tussen Rotterdam en Dordrecht met meerdere haltes. Ondertussen is het net van de Waterbus uitgebreid en kan men ook andere randgemeenten en plaatsen in de haven bereiken. Er zijn nu zes lijnen en vijftien Waterbussen in gebruik. De prijs voor een los ticket varieert van 2,40 tot 7,20 euro per persoon, afhankelijk van de afstand. Toen wij er waren, kostte een dagkaart 15,50 euro.

Watertaxi
Samen met de opening van Hotel New York in 1993 werd in Rotterdam de Watertaxi geïntroduceerd. Het begon met twee open bootjes die mensen van het hotel en restaurant naar Veerhaven aan de overkant van de Nieuwe Maas en de Wilhelminapier brachten. Ondertussen heeft de Watertaxi 52 aanlegplaatsen in en rond de stad. Het systeem is eenvoudig: een rit kan je vooraf boeken of op afroep bij een van de vaste aanlegplaatsen. De prijs van de ritten varieert tussen 4,5 en 10 euro per persoon, afhankelijk van de afstand.

www.rotterdam.info

Tekst en foto’s: A. Charrin

Alle, al dan niet in ’t Periodiekske gepubliceerde teksten ‘Globetrotter Gust’, kan je ook lezen op de website www.allkindsofeverything.be en op lees.mensenzijnmedia.be.

Afbeelding