Afbeelding
Waarom niet meegaan met de tijd? cover

Waarom niet meegaan met de tijd?

Gewikt en gewogen

Kunnen we de vooruitgang in onze maatschappij negeren? Kunnen we het ons veroorloven geen rekening te houden met nieuwe uitvindingen, nieuwe gewoonten en gebruiken? Het is een moeilijke overweging die voorlopig in het voordeel uitdraait van de constante vernieuwingen die ons opgedrongen worden, of we het nu willen of niet. Waar zullen we ons in de toekomst moeten leren aan te wennen?

Elke verandering van gewoonte wekt automatisch weerstand op. Zeker als het om gewoontes gaat waarmee we al jaren vertrouwd zijn. Sommige gewoonteveranderingen vragen tijd om geliefd of aanvaard te worden. Hoelang heeft het geduurd voor we het praktisch vonden om niet langer met contant geld te betalen, maar wel via onze computer of smartphone? Hoelang heeft het geduurd voor we het een verbetering vonden dat we voor onze betalingen niet langer naar de bank moesten, maar al het werk zelf konden doen op de computer?

Leve de QR-code

Vandaag is ‘homebanking’ (thuisbankieren) algemeen ingeburgerd, met als gevolg dat alle banken beslist hebben het aantal toestellen om onze bankafschriften te printen, jaar na jaar te verminderen. Argenta heeft ondertussen beslist dat ze in de loop van dit jaar alle toestellen (om bankafschriften op te vragen) zal laten verdwijnen. De andere banken zullen dit voorbeeld ongetwijfeld zeer snel volgen.

Veel van de vernieuwingen komen tegenwoordig niet meer uit het Westen (VSA), maar wel uit het Oosten (China). De Chinezen betalen vandaag haast alles via een QR-code op hun mobiele telefoon. Het bedrijf dat achter deze vernieuwing staat (Ant Group) is ondertussen zo groot geworden dat de Chinese staat er een bedreiging in ziet. In China is cash zo goed al uitgestorven, dankzij het digitale betaalsysteem van Alipay, een bedrijf dat zich van e-commercegigant Alibaba afsplitste en ondertussen beursgenoteerd is en de wereld verovert.

Het is ook in China voor het eerst vastgesteld dat bedelaars schenkingen aanvaarden via een QR-code. Wie al eens naar onze buurlanden gaat, zal ook al gemerkt hebben dat je in meerdere Nederlandse steden bedelaars aantreft die je aanspreken met een betaalterminal. Ver-van-je-bedshow? Niet zozeer als je denkt.

Kerk in Mortsel heeft het begrepen

In eigen land is het ondertussen verboden welk product of welke dienst dan ook aan te kopen met contant geld voor een bedrag dat hoger ligt dan 3000 euro. Deze maatregel werd ingegeven om het zwartwerk aan banden te leggen. Contant geld laat zelden een spoor na.

In Mortsel kan je ondertussen in de ‘Kapel van Onze-Lieve-Vrouw van de Reizigers’ (kapel op de hoek van de Amedeus Stockmanslei en de Kapellelei) ook al betalen via een QR-code op het offerblok. Sedert er langs de spoorlijn Antwerpen-Mechelen een fietssnelweg (F1) werd aangelegd, passeren hier dagelijks veel meer fietsers die in het offerblok een donatie willen doen. Omdat de mensen steeds minder kleingeld op zak hebben, heeft de kerkfabriek een QR-code (Payconiq) aangebracht op het offerblok. De voorbijgangers kunnen dus via hun smartphone een schenking doen.

Volgens de kerkfabriek worden de giften gebruikt voor het onderhoud van de kapel. Het is de enige kapel op de fietssnelweg en zoals elders al eens een kaarsje aangestoken en geofferd wordt, zo kan men hier een bedankje achterlaten voor een behouden vaart. Volgens de buurtbewoners wordt er ook regelmatig gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. De kerkfabriek bevestgt dat ondertussen 10 procent van de omzet van het offerblok afkomstig is van de QR-code.

De Lourdesgrot in Edegem gaf trouwens al eerder het voorbeeld van deze eigentijdse aanpak. Ook hier kunnen pelgrims een schenking doen via een QR-code en ook hier wordt er regelmatig gebruik van gemaakt.

Freddy Michiels