Luchthaven Antwerpen verwacht vanaf deze maand aanzienlijke uitbreiding
Vanaf eind april is voor de luchthaven Antwerpen een nieuwe, ambitieuze periode begonnen. Zoals reeds eerder medegedeeld komen er per week 25 vluchten bij naar zowel zakelijke als toeristische bestemmingen. In vergelijking met Zaventem (waar 60 vluchten vertrekken per uur) blijft Antwerpen natuurlijk een regionale luchthaven met de vele beperkingen die de milieuvergunning haar oplegt. Maar ook dan zal het verschil snel gemerkt worden.
De directie van de luchthaven nodigde gedurende meerdere sessies en telkens voor een volle zaal, de buurtbewoners uit om op een duidelijke manier toelichting te geven over wat er precies op deze luchthaven te gebeuren staat. Hoofdzaak blijft: de startbaan van de luchthaven wordt niet uitgebreid, behalve dan met een veiligheidsstrook van 7 meter die niet als landings- noch startbaan kan gebruikt worden. Het wordt een niet-verharde weg (grasveld) omdat bij calamiteiten een vliegtuig beter en sneller afgeremd zou kunnen worden.
Sedert 17 april 2015 kan men vanaf Antwerpen naar acht nieuwe bestemmingen vliegen (Alicante, Barcelona, Berlijn, Hamburg, Malaga, Milaan, Mallorca en Southampton). Dat brengt natuurlijk heel wat extra reizigers met zich mee, waarvan een deel zijn wagen gemiddeld langer zal parkeren dan nu het geval is. Om deze nood te lenigen worden op korte termijn meer dan 600 bijkomende parkeerplaatsen gecreëerd.
Parkeeruitbreiding
Om de aangroei van de activiteiten in goede banen te leiden, wordt – op verplichting van de stad Antwerpen – bijzonder veel aandacht geschonken aan de uitbreiding van de parkeermogelijkheden op de luchthaven. Dat zal ook nodig zijn om het aantal reizigers naar de vele bestemmingen op te vangen en te beletten dat reizigers hun wagen in de woonwijken van de buurt zouden achterlaten. Er werd ondertussen een extra parkeerterrein voor 520 wagens (kant van de Krijgsbaan) geopend en ook de parking bij de luchthaven zelf werd uitgebreid. In het begin zullen de parkings nog gratis zijn, maar het is de bedoeling dat een deel vanaf eind juni en een ander deel vanaf oktober betalend wordt, waarschijnlijk tegen een voordelig tarief van slechts 8 tot 12 euro per dag.
Toch is het niet naar de zin van een misnoegde Ingrid Pira, gewezen burgemeester van Mortsel en Vlaams parlementslid voor Groen. Zij klaagt aan dat voor het nieuwe parkeerbeleid van de luchthaven geen vergunning is aangevraagd. “Dat is ook niet nodig”, zegt Marcel Buelens, uitbater van de luchthaven, “want volgens het beheerakkoord is er geen vergunning nodig voor het aanpassen van het verharde parkeerterrein. In een latere fase, wanneer we een parkeertoren zullen bouwen, daar zullen we wel een vergunning moeten voor aanvragen en dat zal op het gepaste ogenblik ook gebeuren.”
Antwerp Airport heeft het ontwerp, de realisatie, financiering en exploitatie van haar parkings toevertrouwd aan BESIX Park, een dochter van BESIX Group. De parkeerduur van 10 minuten op de ‘kiss & ride’-parking (ingang van het luchthavengebouw) zal gecontroleerd worden door middel van nummerplaatherkenning. Reizigers zullen nog in de loop van dit jaar via een gebruiksvriendelijke website hun parkeerplaats vooraf kunnen reserveren tegen voordelige tarieven.
Werken aan de Krijgsbaan
Ondertussen verlopen de werken aan de Krijgsbaan ook sneller dan voorzien. Men is niet minder dan twee jaar vooruit op het schema. Verwacht wordt dat in oktober de tunnel aan de Krijgsbaan reeds in gebruik zal kunnen genomen worden. Op dat ogenblik verdwijnen de verkeerslichten op de Krijgsbaan en verdwijn t ook de huidige verharde omleiding. Alleen het fietspad zal blijven bestaan.
Info: www.antwerp-airport.be