Bij Brandtfood in Hove is er de voorbije maanden heel wat veranderd, achter én voor de schermen. De vernieuwde ploeg onder leiding van Stephan Van Hecke werkt keihard om van Brandtfood opnieuw een boeiende en bloeiende zaak te maken. Mensen zijn Media ging een kijkje nemen in de winkel en sprak met het nieuwe bestuur.
Brandtfood is altijd een begrip geweest in Hove en omstreken. De winkel heeft zijn gekende indeling en uitstraling grotendeels behouden maar ziet er tegenwoordig wel wat strakker uit.
We ontmoeten Stephan op een zonnige nazomerdag in zijn kantoor achteraan in de zaak. Het is er een gezellig binnen- en buitenlopen van collega’s; de sfeer zit er goed en we voelen ons welkom. Stephan vertelt ons hoe hij en zijn gezin ertoe kwamen om Brandtfood bij te staan en wat de plannen zijn voor de nabije en verdere toekomst.
Stephan leert Brandtfood kennen
Stephan en zijn echtgenote hebben in hun professionele leven al een indrukwekkend internationaal parcours afgelegd. Zo werkte Stephan als consulent voor het Franse leger, stelden hij en zijn echtgenote Nathalie ooit 200 dames tewerk in een confectieatelier in Tunesië en kochten ze een leegstaand hotel in Duitsland op om er daarna een parel van een nieuw hotel van te maken.
Hun vorige project was een kwaliteitsburgerrestaurant in Spanje en het was daar dat ze begin dit jaar Meta van Brandtfood ontmoetten, die in de buurt op vakantie was. Er ontstond een vriendschappelijke relatie tussen de Belgen-in-het-buitenland en Meta uitte haar bezorgdheden over haar situatie en die van de zaak. Ze vertelde enerzijds trots over haar jarenlange loopbaan en harde werk, maar gaf ook aan dat ze niet wist hoe lang ze het nog zou kunnen volhouden.
Een zaak als Brandtfood is onmogelijk alleen uit te baten en Meta voelde de druk. Haar wens om het kalmer aan te doen en om te genieten van haar welverdiende pensioen werd duidelijk in de lange gesprekken die ze had met Stephan en Nathalie. “Ik heb enorm veel respect voor Meta,” vertelt Stephan. “De manier waarop zij haar kleine kruidenierszaak wist uit te bouwen tot een gerespecteerde traiteurszaak … chapeau!” Hij besliste dan ook dat hij Meta wilde helpen en zakte af naar België om te bekijken wat er mogelijk was.
Al gauw bleek dat Meta bijkomende hulp van buitenaf dringend nodig had. De uitdaging lonkte en Stephan besloot Meta te helpen en om samen met zijn gezin haar levenswerk verder te zetten. “Het ware zonde dat dit stukje Hoves cultureel erfgoed verloren zou gaan,” zegt Stephan. Samen met Nathalie en hun dochter Eveline verhuisde hij terug naar België. Zoon Gilles baat het restaurant in Spanje verder uit.
Samen met Meta en alle belanghebbende partijen werd er een reorganisatieplan opgemaakt. “De belangrijkste en meest ingrijpende opdracht was om een aantal kosten te elimineren of te beperken,” aldus Stephan. “Een erg moeilijke maar absoluut noodzakelijke beslissing.”
Back to basics, dat werd de eerste stap. Een groot deel van de vrijstaande displays werden verwijderd en het overaanbod in de winkel werd stelselmatig weggewerkt waardoor Brandtfood in zijn oude glorie werd hersteld.
Samen met het hele Brandtfoodteam wordt er dagelijks gewerkt aan klantvriendelijkheid, een aangename en familiale werksfeer en een winkelbeleving die uniek is in de streek. De klant staat er steeds voorop en kan rekenen op een eerlijke en hartelijke service!
Blik op de toekomst
In dat verband werken de mensen van Brandtfood volop aan een volgende verwezenlijking: het behalen van een ‘Smiley’, uitgereikt door Unizo. Klanten die winkelen in zaken die zo’n Smiley hebben ontvangen, kunnen er zeker van zijn dat hun inkopen werden geproduceerd volgens de normen inzake voedselveiligheid. De audit komt er al in januari maar Stephan heeft er vertrouwen in dat Brandtfood binnenkort de Smiley aan zijn merk zal kunnen toevoegen.
Meer en meer wil Brandtfood het accent leggen op verse producten. Charcuterie wordt à la minute afgesneden op de gewenste dikte, en met het gevraagde gewicht, zodat elk product voldoet aan de eisen van de klant. Proevertjes en tastings laten de klanten kennismaken met ambachtelijke specialiteiten, nieuwigheden en lokale en buitenlandse producten.
Bovendien zal het assortiment binnen afzienbare tijd onder andere aangevuld worden met speciale hammen, maar ook op de kaasafdeling wil het vernieuwde team volop inzetten. “Een van onze medewerksters loopt momenteel de opleiding ‘Kaasmeester’, zodat ze op een professionele manier onze klanten het nodige advies zal kunnen geven. We bieden onze klanten een ruim assortiment artisanale producten, lokale specialiteiten en vooral de reeds gekende in huis gemaakte gerechten krijgen in de toekomst nog meer aandacht.”
Ook de catering waarvoor Brandtfood bekend staat moet natuurlijk een belangrijke rol blijven spelen. Stephan en zijn team staan voor u klaar met buffetten voor het eindejaar, voor huwelijksfeesten of gewoon voor een gezellige avond met vrienden. “We zijn trots en dankbaar dat Brandtfood op die mooiste momenten mag bijdragen tot een geslaagd en succesvol feest!” vertelt Stephan enthousiast.
“We evolueren meer en meer naar een belevingseconomie en dat is ook wat wij onze klanten willen brengen: een beleving”, benadrukt Stephan. “Onze klanten worden vriendelijk onthaald en voelen zich welkom. We staan hen bij met de juiste raad en met hulp bij het winkelen. Als er een klant over de vloer komt die slecht te been is, dan dragen we de boodschappen mee naar de wagen. Het is vanuit het hart of helemaal niet!”
Stephan en zijn team werken nu volop naar de Feestdagen en zelfs al naar het voorjaar toe. “We willen tegen die tijd al uitvoerig bewezen hebben dat Brandtfood nog steeds een gerenommeerde zaak is die kwaliteit aflevert voor de bijzondere momenten in het leven van onze klanten,” besluit Stephan. Met wat we hier hebben gezien, twijfelen wij er alvast niet aan dat het vernieuwde Brandtfoodteam in zijn opzet zal slagen. We wensen hen veel succes! Smakelijk!
Tekst: Joyce Verschueren – Foto’s: Brandtfood