Van leRensbelang? Onder dat motto werd het brede maatschappelijke debat op gang getrokken over ons onderwijs van morgen. Wat moet een jongere kennen en kunnen als hij of zij de school verlaat? Zoveel mogelijk mensen en organisaties krijgen de kans om bij te dragen aan het debat over de herziening van de eindtermen. Dat kan via de gloednieuwe website Van leRensbelang tijdens de 50 dagen van het onderwijs. De campagne past in het debat over de eindtermen waartoe Vlaams minister voor onderwijs Hilde Crevits (CD&V) heeft opgeroepen en dat ook in het Vlaams Parlement wordt gevoerd.
Wat moet je als jongere kennen en kunnen? Welke bagage moet je in je rugzak hebben? Moet je een getraind lichaam hebben of weten wat zwaartekracht is? Het zijn vragen die worden gesteld. Vragen die essentieel zijn met de blik op de toekomst van het Nederlandstalige onderwijs. Onderwijs vult een belangrijk deel van de rugzak waarmee jongeren aan hun tocht door het leven beginnen. In een wereld die complexer wordt, kijken velen naar onderwijs om met antwoorden of oplossingen te komen. Het debat over de eindtermen gaat over de vraag wat Van leRensbelang is voor álle kinderen en jongeren, ongeacht hun achtergrond, studie- of schoolkeuze?
Eindtermen vormen de minimumdoelen met betrekking tot kennis, inzicht en vaardigheden die de overheid noodzakelijk en bereikbaar acht voor de schoolgaande jeugd. De huidige eindtermen zijn meer dan 20 jaar oud. Ze waren een antwoord op de ontwikkelingen van de samenleving in de jaren ’90. Nu ligt de focus op 2030 omdat een kleuter die nu de schoolpoort binnenstapt dan zijn of haar secundair onderwijs zal afronden. De Commissie Onderwijs van het Vlaams Parlement heeft van Vlaams minister voor onderwijs Hilde Crevits de opdracht gekregen het debat over de eindtermen te voeren, de huidige eindtermen uitgebreid tegen het licht te houden en in dialoog te gaan met de hele samenleving.
Er worden vier centrale vragen naar voren geschoven. Wat moet elke jongere op school leren om deel te nemen aan de maatschappij van morgen? Wat moet elke jongere op school leren om zich persoonlijk te ontwikkelen? Wat moet elke jongere op school leren om later aan het werk te kunnen? Wat moet elke jongere op school meekrijgen om levenslang verder te kunnen leren?
De website Van leRensbelang wordt hét forum om mee over de eindtermen te debatteren, ideeën te lanceren en je te verdiepen in het thema. Iedereen kan gedurende 50 dagen aan het onlinedebat deelnemen en opkomende ideeën, interviews en blogs volgen. Op de website worden de resultaten van alle gebeurtenissen samengebracht. Tegelijk startte de Vlaamse Scholierenkoepel met een groots scholierendebat: tien jongeren werden het gezicht van de campagne en 50 leerlingenduo’s voeren het debat in zoveel mogelijk scholen.
Timpa, Zehra, Céline, Pieter, Aster, Seppe, Vicky, Luna, Mona en Ergys vinden allemaal dat de eindtermen een afstofbeurt nodig hebben. Het zijn tien enthousiaste scholieren die mee de discussie bij leerlingen op school opstarten. De website is onsonderwijs.be. Dit voorjaar lopen ook gesprekken met het onderwijsveld en heel wat organisaties.
EM